Strijd tegen bloedluis

Bloedluis onze grootste vijand in de vogelsport, kunnen zich op verschillende soorten vogels van nestelen. Met behulp van warmtesensoren kunnen ze hun gastheren ontdekken en met het  reukorgaan kunnen ze de specifieke geurstoffen van de vogel  identificeren.

De wetenschappelijke naam is Dermayssus gallinqe.

In de praktijk worden zij gerangschikt onder de parasieten. De parasieten die op gastheren worden aangetroffen, noemt men endoparasieten. Tot deze groep parasieten behoren de luizen, vlooien en mijten. Luizen hebben in een volwassen stadium zes poten, mijten hebben er acht. De benaming bloedluis is eigenlijk fout, we moeten spreken van bloedmijt, maar bloedluis is zo ingeburgerd dat we het zomaar laten. Bloedluis bevindt zich in principe alleen ’s nachts op de vogels, om zich te voeden.

De rest van de dag verstoppen ze zich in kieren en spleten of in het nest van de vogels. Zodra ze geen bloed meer kunnen zuigen zullen ze snel sterven.Favorieten gastheren zijn kippen, duiven en kanaries, tropen enz. Als ze enkele dagen geen voedsel vinden zullen ze ook muizen en ratten bezoeken en zelfs dan is de mens niet meer veilig.

De bloedluis is vrij groot en met het blote oog te zien, ze zijn ± 1mm. Groot. De kleur varieert normaal van grijs/wit tot zwart, maar wanneer ze bloed hebben gezogen zijn ze licht rood tot donkerrood van kleur. Dan rijst de vraag wat we er aan kunnen we tegen deze plaaggeesten doen!

Het belangrijkste is dat de kooien en vluchten goed worden schoon gehouden.

Ik doe het als volgt: voor de kweek stoom ik de kooien en vluchten uit met een stoomapparaat met uiteraard water erin met een scheut ammoniak. Hiermee dood je eventuele bacteriën en schimmels, daarna sop ik alles nog een keer na. Als alles opgedroogd is dan behandelen met een luisdodend middel, maar al die producten, die nu in de handel te koop zijn, werken maar heel kort of helemaal niet.

Voor een jaar of 10 terug had je producten als Ocepou en nog vele andere producten die perfect een half jaar lang werkten. Maar ze hebben toen een bepaalde stof (Carbol) eruit gehaald en sindsdien werken die producten niet meer zo goed.Gelukkig had ik zelf nog 2 bussen Sevin kunnen bemachtigen in België. Dit is een product dat ze in de tuinbouw gebruikte tegen luis.

Je kunt je vogels nog wel op een andere manier beschermen tegen bloedluis, door gebruik te maken van NOROMECTINE. Je voegt dit aan het drinkwater toe 6 weken voor de kweek en 6 weken na de kweek. 1ml op 1 liter water, 1 dag geven en dan weghalen en weer schoon water verstrekken. Er zijn ook kwekers die een druppeltje van dit spul in de nek van de vogels doen.

Ik vind dat veel werk, je moet al die vogels uitvangen, een hoop werk, in het drinkwater werk het ook goed, de vogels drinken het.

Tot zover over bloedluis,      Wim Stoop